دسته‌بندی نشده

روش صحیح مسواک زدن

روش صحیح مسواک زدن

روش صحیح مسواک زدن

مسواک و نخ دندان هر دو در حفظ بهداشت دهان و دندان نقش مهمی دارند. روش صحیح انجام هر دو از اهمیت خاصی برخوردار است. دو مرتبه در روز به روش‌ صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به بهبود وضعیت بهداشتی دندان‌ها در بلند مدت کمک می‌کند. حتی اگر فرد از کودکی مسواک زده و نخ دندان کشیده باشد، باز هم ممکن است در طول سال‌ها عادات بدی همچون سفت مسواک زدن، مسواک نزدن به دندان‌های عقب دهان و فراموش کردن استفاده از نخ دندان را کسب کرده باشد.

به شما پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعه این مطالب، مقاله‌ی راه های درمان و پیشگیری از عفونت دندان را مطالعه نمائید.

روش صحیح مسواک زدن

اشتباهاتی که افراد در مسواک زدن مرتکب می‌شوند

با اینکه مسواک زدن کار آسانی به نظر می‌رسد اما تعداد کمی از افراد به درستی مسواک می‌زنند. خوشبختانه، هرجا اشتباهی وجود دارد، روشی برای اصلاح آن اشتباه نیز وجود دارد.

انتخاب مسواک نامناسب

دندانپزشکان می‌گویند هنگام خرید مسواک، دقت کنید مسواکی که می‌خرید بتواند تمام دندان‌های شما را پوشش دهد. مسواک باید به قسمت‌های مختلف دهان برسد. مسواک می‌تواند برقی یا دستی باشد. اما دندان پزشکان یک قانون کلی را بیان می‌کنند که نباید نادیده گرفته شود.  آن قانون این است: موضوع بسیار مهمی که باید بر آن پافشاری کرد این است که مسواک باید موهای نرمی داشته باشد، موهای مسواک باید بتوانند خم شده و دقیقا در زیر لثه قرار گیرند.

افراد انرژی زیادی برای دندان‌ها مصرف می‌کنند

زمانی که صحبت از مسواک زدن باشد، سفت‌تر مسواک زدن، بهتر نیست. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افراد این است که تلاش می‌کنند مسواک را خیلی سفت روی دندان‌ها بکشند. آنها تصور می‌کنند که اگر سفت مسواک نزنند، مانند وقتی جرم‌های روی کاشی‌های حمام را با برس تمیز می‌کنند، درست مسواک نزده‌اند. پلاک دندان نرم و شل است، بنابراین نیاز نیست مسواک را خیلی سفت به دندان‌ها بکشید. بهترین روش برای رفع این مشکل حذف لغت برس و برس زدن با مسواک و جایگزینی لغت ماساژ به جای آن است.

یک بار مسواک زدن در روز نباید برای فرد عجیب باشد

حداقل دو مرتبه در روز و هر مرتبه به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید. هر روز این کار را انجام دهید. این کار را فراموش نکنید. نکته مهم دیگر این است که حداقل یکی از دوبار مسواک زدن روزانه باید متفاوت باشد. یعنی شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، و شستشوی دهان با دهانشویه باشد. تا وقتی که روزی یک بار به روش ذکر شده در بالا باکتری‌ها از بین بروند، رشد آنها و در نتیجه خطر آنها برای دندان‌ها کمتر خواهد شد اما افراد باید روزی یک بار سه عمل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی دهان با دهانشویه را به طور کامل انجام دهند.

 

روش صحیح مسواک زدن

نحوه‌ی صحیح مسواک زدن

  • مسواک با زاویه‌ی 45 درجه نسبت به خط لثه نگه داشته شود.
  • در هنگام مسواک زدن دندان‌ها، مسواک به آرامی به جلو و عقب حرکت داده شده.  در سطوح جلو، عقب و روی دندان‌ها (سطوحی که با آن غذا جویده می‌شود) حرکاتی دایره مانند نیز انجام شود. به خط لثه فشار وارد نشده و سفت مسواک زده نشود زیرا به لثه‌ها آسیب می‌رسد.

پشت دندان‌های پایین جلو نیز مسواک زده شده و نخ دندان کشیده شود. اگر دسترسی به این قسمت با نخ دندان معمولی برای فرد سخت باشد، می‌توان از یک نگهدارنده‌ نخ یا گیره‌ی نخ دندان یکبار مصرف استفاده کرد.

دیگر عناصر لازم برای رعایت بهداشت کامل دهان شامل مسواک زدن زبان است. با مسواک زدن زبان، محیط دهان تازه شده و باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند نیز از بین می‌روند. همچنین، اگر دندان‌های فرد در معرض تولید پلاک یا بیماری لثه قرار داشته باشند، می‌تواند استفاده از دهانشویه‌ی ضد عفونی کننده را به برنامه شستشوی روزانه‌ی خود اضافه کند.

 

برای خواندن مقاله‌های بیشتر و بهتر به مقالات آموزشی سایت دکتر شیرین رحیمی مراجعه کنید.

لطفا پیج اینستاگرام دکتر شیرین رحیمی را دنبال نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *