دسته‌بندی نشده

راه های درمان و پیشگیری از عفونت دندان

راه های درمان و پیشگیری از عفونت دندان

راه های درمان و پیشگیری از عفونت دندان

درگیر شدن عصب دندان تحت مواردی مانند پوسیدگی دندان و همچین تجمع باکتری ها در ناحیه ریشه دندان، مواردی است که از آن به عنوان عفونت دندان یاد می‌شود. برای هیچ فردی عفونت دندان به صورت بی مقدمه و ناگهانی رخ نمی‌دهد. بلکه یک روند طولانی مدت از تخریب تاج دندان تا نواحی داخلی آن را شامل می‌شود . در نهایت به محل تماس دندان و لثه می‌رسد. اینکه درمان دندان را در چه مرحله آغاز کنید، شرایط را به کل تغییر می‌دهد. عفونت در دندان در مرحله اولیه درد زیادی را ایجاد می‌کند و عوارض بعدی آن که حتی در صورت از بین رفتن درد نیز ادامه خواهند داشت شامل بوی بد دهان، طعم ناخوشایند درون دهان و در مواقعی بی حالی و تب می‌باشد.

در تعریف ساده می‌توان گفت که رها کردن دندان پوسیده به حال خودش، در نهایت با عفونت همراه خواهد بود. که ریشه و لثه دندان را درگیر می‌کند و ممکن است به سایر نقاط بدن نیز منتقل شود.

به شما پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعه‌ی این مطالب مقاله‌ی علت ایجاد بیماری های دهان و دندان در دوران بارداری زا مطالعه نمائید.

 

راه های درمان و پیشگیری از عفونت دندان

علت چیست؟

عفونت دندان می‌تواند تحت عوامل بسیار متفاوتی بوجود بیاید که اکثر آنها در دراز مدت در ایجاد این بیماری نقش داشته اند. یک دندان پوسیده که مدتها به حال خود رها شده باشد، بستر مناسبی برای عفونت دندان است. مورد بعدی برای افرادی اتفاق می افتد که دارای حساسیت های دهان و دندان هستند. درمان های کانال ریشه نیز که قبلا انجام شده است یکی دیگر از عوامل شایع ایجاد عفونت در دندان می‌باشند.

اما اگر به صورت کلی بخواهیم بیان کنیم هر گونه عارضه داخلی و سطحی که فضا را برای تجمع باکتری ها در ناحیه میانی بین دندان و لثه فراهم کند، عاملی برای عفونت دندان خواهد بود. عفونتی که در لحظه برای درمان آن اقدام شود

پیشگیری از عفونت دندان

کنترل برخی عوامل مانند افزایش سن در دست ما نیست، اما با رعایت بهداشت دهان و دندان و همچین برنامه غذایی مناسب که فاقد مصرف زیاد شیرینی و نوشابه گاز دار باشد می‌توان خراب شدن و عفونی شدن دندان ها را به تعویق انداخت. از جمله مواردی که در پیشگیری عفونت دندان کمک بسیاری می کنند عبارتند از :

  • عدم مصرف دخانیات
  • حداقل یک بار استفاده از نخ دندان در روز
  • رژیم غذایی سالم با میزان مصرف قند پایین
  • کاهش مصرف نوشیدنی های گازدار و تا حد امکان حذف نوشابه ها از برنامه غذایی.
  • قرار دادن میوه ها و سبزی ها در برنامه غذایی
  • قرقره آب نمک در شرایط عدم دسترسی به مسواک

 

عوارض عفونت دندان

عفونت دندان در دسته بیماری های شایع و معمول در جهان قرار دارد و مورد عجیب یا نادری نیست. اما در خیلی موارد عدم تشخیص به موقع آن باعث ایجاد مشکلات زیادی برای فرد می‌گردد و عوارض جانبی زیادی را به همراه می‌آورد. به همین خاطر توصیه می‌گردد که به صورت ۶ ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه کنید تا از وضعیت دندان های خود آگاه شوید و در صورت وجود مشکل مانند عفونت دندان به درمان آن اقدام نمایید. در صورت عدم درمان به موقع احتمال بروز مشکلات زیر وجود دارد:

راه های درمان و پیشگیری از عفونت دندان

  • آبسه

نوع خاصی از عفونت است که تحت تاثیر عواملی مانند ضربه ناگهانی یا شرایط خاصی از عفونت دندان رخ می‌دهد. در مورد درمان چنین عفونتی تاخیر کردن بسیار خطرناک است و گزارش هایی مبنی بر مرگ افراد نیز وجود دارد. نشانه های این نوع آبسه که در پشت دهان ایجاد می شود شامل تورم در گلو همراه با درد، تب، عدم توانایی در بلع و … می‌باشد.

  • سپسیس

گسترش عفونت و وارد شدن آن به خون یکی دیگر از عوارض عفونت دندان است که باعث بیماری سپسیس می‌شود. در این بیماری بدن در مرحله واکنش به عفونت موجود در خون قرار دارد. بالا و پایین شدن زیاد دمای بدن، هذیان گویی، کاهش سطح هوشیاری، ضربان قلب بالا، افزایش تعداد تنفس، احساس درد در نواحی استخوانی مختلف بدن از جمله دست، پا و ستون فقرات از جمله علائم آن می باشند

کیست دندان نیز بر اثر عفونت دندان ممکن است اتفاق بیافتد که ناشی از تجمع مایع در حفره پایین دندان می‌باشد. در صورتی که زود تشخیص داده شود، درمان دارویی جوابگو خواهد بود، در غیر این صورت نیاز به جراحی دارد.

چگونه می توان درد ناشی از آن را کاهش داد؟

در مورد شرایط حساس عفونت دندان چندین بار تذکر دادیم و باز هم اشاره می‌کنیم در اولین لحظه که از آن آگاه شدید باید به دندان پزشک مراجعه کنید و راه های درمانی جانبی پاسخگوی درمان کامل آن نمی‌باشد. اما در این فاصله که نوبت دندانپزشکی برای شما فراهم می‌گردد، با انجام مواردی می‌توانید مقداری از درد خود را که ناشی از عفونت دندان است کاهش دهید:

  • عدم مصرف نوشیدنی ها و غذاهای خیلی گرم و خیلی سرد
  • عدم خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد باشد.
  • مصرف غذاهای نرم و بلعیدنی مانند سوپ
  • استفاده از مسکن ها

 

برای خواندن مقاله‌های بیشتر و بهتر به مقالات آموزشی سایت دکتر شیرین رحیمی مراجعه کنید.

لطفا پیج اینستاگرام دکتر شیرین رحیمی را دنبال نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *