توصیه های بعد از جراحی ایمپلنت

جراحی ایمپلنت معمولا اولین مرحله از درمان ایمپلنت دندان است که در آن بیمار جراحی می‌شود تا ایمپلنت در استخوان فک قرار بگیرد. نکته بسیار مهم اما توصیه های بعد از جراحی ایمپلنت میباشد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

توصیه های بعد از جراحی ایمپلنت

به طور کلی بعد از همه درمان‌های دندانپزشکی در مطب دندانپزشکی دکتر شیرین رحیمی کمی ناراحتی بدلیل باز نگه داشتن دهان به مدت طولانی و نیز خشکی مخاط دهان ممکن است رخ بدهد که این علائم موقتی هستند و عموما بدون نیاز به دارو و یا حداکثر با مسکن های معمول بهبود میابند.

اما اگر شما به تازگی جراحی ایمپلنت انجام داده اید به ادامه مطلب توجه فرمایید:

گاهی بعد از پایان جراحی برای توقف خونریزی از گاز استریل استفاده می‌شود، اگر برای شما گاز استریل در موضع جراحی قرار داده شده، آن‌را حداقل نیم ساعت در موضع با فشار ملایم نگه دارید تا خونریزی متوقف شود، توجه کنید که بعد از نیم ساعت اگر همچنان خونریزی شدید وجود دارد باید از گاز دیگری در موضع استفاده کنیم و این گاز جدید هم باید به مدت نیم ساعت در محل باقی بماند، از تعویض پی در پی گاز استریل جدا خودداری کنید، چون خطر افزایش خونریزی را بهمراه دارد.

توصیه های بعد از جراحی ایمپلنت

مراقبت های 24 ساعت بعد از جراحی ایمپلنت

بعد از جراحی در مطب تخصصی ایمپلنت از موارد زیر برای حداقل ٢۴ ساعت پرهیز کنید

  • استعمال دخانیات
  • نوشیدنی با نی
  • نوشیدن الکل
  • نوشیدنیهای گاز دار
  • نوشیدن مایعات داغ
  • تخلیه شدید محتویات دهان یا بینی (تف کردن شدید و …)
  • در روز جراحی ازسوپ ولرم، ابمیوه طبیعی(بدون نی) و بستنی تغذیه کنید.

از یکساعت بعد از جراحی شستشوی ملایم با محلول دهانشویه کلرهگزیدین در محل جراحی باید انجام شود، شستشو روزی ٣-۴ مرتبه و به مدت یکهفته باید انجام شود، توجه کنید خصوصا در ۴٨ ساعت اول شستشو بسیار ملایم باید انجام شود. در صورت عدم دسترسی به محلول فوق الذکر می‌توانید از آب نمک رقیق (به میزان ١-٢ قاشق شربت خوری نمک در یک لیوان آب) استفاده کنید. استفاده از محلول‌های دهانشویه تجاری که برای استفاده روزمره هستند توصیه نمی‌شود.

در طول یک هفته اول بعد از جراحی ایمپلنت دندان علاوه بر شستشو با دهانشویه بهتر است در محل بخیه‌ها از ژل‌های ضد عفونی کننده (مانند ژل periokin و…) که از داروخانه‌ها قابل تهیه است استفاده کنید، ژل مذکور را روی محل انجام جراحی و بخیه‌ها به مقدار مناسب قرار دهید و روزی ٢-٣ بار بعد از شستشو با دهانشویه تجدید کنید.

مسواک زدن در روز جراحی و روزهای بعد با احتیاط و ملاحظه نواحی نزدیک به موضع جراحی باید حتما انجام شود.

مصرف دارو و مسکن پس از جراحی ایمپلنت

بطور معمول بعد از جراحی‌های دهان بیماران درد متوسطی را تا چند روز تجربه می‌کنند، که اکثرا با مسکن‌های ضد التهاب نظیر ایبوبرفن تا حدود زیادی تسکین میابد، در بیمارانی مشکلات زمینه‌ای نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی و… دارند مصرف این داروها ممنوع است و باید با پزشک خود برای مصرف داروی جایگزین مشورت کنند.

بعد از جراحی ایمپلنت خصوصا در مواردیکه برای شما پیوند استخوان یا جراحی سینوس لیفت انجام شده باشد تورم خفیف تا متوسطی در موضع قابل انتظار است، توجه داشته باشید که در این موارد جایی برای نگرانی وجود ندارد و پس از چند روز با مصرف داروهای تجویز شده تورم برطرف می‌شود. در صورتیکه هر گونه نگرانی نسبت به این موضوع دارید ضمن حفظ خونسردی در اولین فرصت با پزشک خود تماس بگیرید.

در ساعات اولیه پس از جراحی کاشت دندان تا ٢۴ ساعت سرد نگه داشتن موضع می‌تواند به کاهش تورم و عوارض جراحی کمک شایانی بکند، پس از کمپرس سرد غافل نشوید.

اگر برای شما دارو تجویز شده لطفا دقیق و طبق دستور استفاده نمایید.

تا ۴٨ ساعت پس از جراحی از انجام فعالیت بدنی شدید که منجر به بالا رفتن فشار خون می‌شود پرهیز کنید و حتی الامکان به خود استراحت بدهید.

از دستکاری بخیه ها خودداری کرده و در حفاظت از آنها کوشا باشید و در زمان مقرر شده برای چک آپ و برداشتن بخیه ها و به مطب مراجعه کنید.

پیج اینستاگرام دکتر شیرین رحیمی را دنبال نمایید.