پروتز ثابت و متحرک دندان

در این مقاله بصورت کامل در مورد پروتز دندان صحبت خواهیم کرد. پروتز ثابت و متحرک دندان را بصورت کامل توضیح خواهیم داد و شرایط و مراقب های بعد از پروتز را به شما عزیزان خواهیم گفت. پس در ادامه با ما همراه باشید. قبل از هر چیزی باید بگوییم که مطب دکتر شیرین رحیمی یکی از بهترین مطب های پروتز دندان در غرب تهران می‌باشد.

در ادامه این مقاله در خصوص سرفصل‌های زیر صحبت خواهیم کرد :

  1. پروتز دندان چیست و چه کارکردی دارد
  2. انواع پروتز دندان
    2.1 پروتز ثابت دندان
    2.1.1 مواد سازنده پروتز ثابت
    2.1.2 مراحل درمان پروتز ثابت
    2.2 پروتز متحرک دندان
  3. سوالات متداول در مورد پروتز دندان
    3.1 مقایسه مزایا و معایب پروتز ها با ایمپلنت
    3.2 چگونه می‌توان ایمپلنت را با پروتز متحرک استفاده کرد
  4. هزینه پروتز دندان

پروتز دندان چیست و چه کارکردی دارد

پروتز های دندان چه کارکردی دارند؟ از وظایف پروتزها میتوان باید به جایگزینی دندان از دست رفته و جلوگیری از عواقب منفی از دست دادن دندان اشاره کرد. در کل پروتزهای دندان وظیفه بازیابی زیبایی و سلامت دهان و دندان و اصلاح طرح لبخند را بر عهده دارند. از دیگر کارکردهای آن اصلاح نواقص داخل دهان از جمله فقدان یک دندان یا بخشی از آن و یا از دست رفتن بافت ها دهان مانند فک و کام است. نحوه اتصال پروتزهای دندان متفاوت است. پروتز ها معمولا توسط خود دندان، ایمپلنت های دندان یا از طریق مکش و یا توسط عضلات دهان در جایگاه خود ثابت می شوند.

پروتز ثابت و متحرک دندان

انواع پروتز دندان

انواع پروتز دندان به دو نوع پروتز ثابت و متحرک تقسیم بندی می شود. از نمونه پروتز ثابت می توان تاج یا روکش دندان و پل یا بریج دندان را نام برد. این پروتزها به دندان چسبانده می شوند. به همین دلیل عنوان ثابت گرفته اند. برای پروتز متحرک می توان دندانهای مصنوعی را مثال زد که به آنها دست دندان نیز گفته می شود. پارسیل نیز دندان مصنوعی جزئی است.

پروتز ثابت دندان و پروتزهای متحرک به شکل های مختلفی تولید می شوند. برای ثابت کردن پروتز دندانی در جای خود از موادی مانند چسب و پیچ استفاده می شود. این پروتزها توسط متخصص کاشت دندان در مرکز ایمپلنت دندان در تهران هم استفاده می شود.در ادامه در مورد هریک از این پروتزها توضیحاتی آورده شده است.

۱. پروتز ثابت دندان

پروتز ثابت دندان به پروتزی گفته می شود که به دندان یا ایمپلنت متصل می شود. نحوه اتصال این نوع پروتز می تواند با چسبهای مخصوص این کار یا پیچ باشد. تنها دندانپزشک معالج می تواند این پروتز را از دهان خارج کند. پروتز ثابت میتواند از مواد مختلفی ساخته شود. در ادامه مواد ساخت آن را بیان میکنیم :

مواد سازنده پروتز ثابت

روکش یا بریج سرامیک متصل به فلز(PFM) :
در این نوع پروتز ابتدا فریم یا چارچوبی از فلزات مخصوص (تیتانیوم، پالادیوم و یا طلا) که به روکش یا بریج ثبات میدهند ساخته میشود سپس لایه ای از سرامیک دندانی برای بازسازی ظاهر و سطح جونده پروتز به این فریم متصل میشود.

مراحل درمان پروتز ثابت

  1. دندانپزشک در مرحله آغازین آماده سازی اولیه را بر روی دندان بیمار انجام می دهد. پس از آن قالبگیری دندان انجام می شود و نتیجه برای لابراتوار دندانپزشکی فرستاده می شود.
  2. در لابراتوار قالب ها با استفاده از گچ دندانپزشکی ریخته میشود و ماکت دندان از جنس گچ ساخته می شود.
  3. پس از آن روی این ماکت فریم فلزی ساخته می شود و سپس چند لایه سرامیک در حرارت بسیار بالا به فریم فلزی اتصال داده می شود. اگر به ویژگی های فردی به عنوان مثال رنگ دندان و سایز آن توجه بیشتری شود، میتوان پروتز دندان زیباتری ساخت که به دندان های واقعی بیمار نزدیکتر باشد.
  4. روکش یا بریج دندان فاقد فلز این روکشها از دی اکسید زیرکونیوم (زیرکونیا) و یا سرامیک فشرده ساخته میشود، روش آماده سازی دندانها و قالبگیری و ارسال به لابراتوار مشابه روکش های فلز و سرامیک است ولی مراحل لابراتواری آنها با هم متفاوت است چرا که در این روش ماکتهای دندانی ابتدا توسط دوربینهای ٣ بعدی اسکن شده، سپس توسط کامپیوتر روکش مورد نظر طراحی میشود در مرحله بعد بلوک های زیرکونیومی مخصوص توسط دستگاههایی که بسیار شبیه دستگاههای تراشکاری دقیق صنعتی (معروف به دستگاههای CAD CAM) هستند تراشیده شده و تبدیل به روکش می شوند.
  5. و پس از آن توسط متخصص روی لثه و در جای مناسب قرار میگریند.

پروتز ثابت و متحرک دندان

سرامیک زیرکونیوم ماده اصلی تشکیل دهنده روکشها و بریجهاست که در چند سال گذشته توسعه بسیاری داده شده است. این ماده مزایای بسیاری نسبت به پروتز فلز و سرامیکی دارد:

  • این مواد فلزی نیستند و حساسیت هایی که به خاطر نزدیکی فلز با بافتهای دندان بوجود می آید را به وجود نمی آورند.
  • علاوه بر خواص گفته شده زیرکونیاها دربسیاری از جنبه ها بهتر از فلز عمل می کنند و پروتز ساخته شده از ان به طور کامل با فرم و رنگ دندان هماهنگی دارد.
  • این مواد از نظر بیولوژیکی خنثی هستند و با محیط زیست سازگاری دارند . این مواد حرارت و برق را به سختی از خود عبور می دهند. (دندانهای پایه را از تحریکات شدید محافظت میکنند) علاوه بر این پلاک های دندانی روی سطح انها تجمع پیدا نمیکنند.
  • زیرکونیاها در برابر نور نفوذ پذیرند و دارای خواص فتودینامیک عالی هستند، ( این خاصیت به طبیعی تر شدن ظاهر روکش کمک زیادی میکند ).
  • با استفاده از این مواد خطر التهاب لثه یا خارج شدن لثه از حالت طبیعی وجود ندارد.
  • خطر ابتلا به آلرژی و یا تغییر رنگ لثه ها در نزدیکی لبه های فلزی وجود ندارد.

نقطه ضعف این مواد گرانتر بودن نسبت به مواد مشابه خود است. علاوه بر پروتز دندان ،ایمپلنت های دندانی و قطعات مربوط به آن که به ایمپلنت متصل میشوند نیز از این مواد ساخته شده اند به نظر میرسد که استفاده از این مواد فصل جدیدی را در دندانپزشکی باز کرده است.

۲. پروتز متحرک دندان

پروتز متحرک یا دست دندان همانگونه که از نامش بر می آید، پروتزی است که به راحتی می توان آن را داخل دهان قرار داد و یا آن را از دهان خارج کرد. در صورت کشیده شدن همه دندانهای بیمار می توان پروتز متحرک کامل استفاده کرد. از مضرات استفاده از این نوع پروتز بحث روانی آن است که فرد با پوشیدن آن احساس پیری کند. در ابتدای درمان ممکن است که استفاده از دست دندان ناخوشایند باشد اما به مرور زمان این حس از میان خواهد رفت.

در استفاده از این پروتز ها به دلیل تخریب مستمر و تحلیل تیغه استخوان فک هر ١یا ٢ سال نیاز به بررسی آن و هر ۵ تا ٧ سال نیاز به جایگزینی پیدا میکنند .در صورتی که بیمار همه دندانهای خود را ازدست نداده باشد برای جایگزینی چند دندان از دست رفته پروتز (یا دندان مصنوعی) پارسیل مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع پروتزروی یک صفحه فلزی ساخته میشود که توسط یک لایه روکش پلاستیکی همرنگ لثه ها پوشیده شده است. پروتزهای پارسیل توسط قفلها یا نگه دارنده های مخفی به دندان ها متصل باقی میمانند. باید توجه داشت که تا قبل از معرفی ایمپلنت های دندانی، بازسازی سیستم جونده بر روی استفاده از دندان مصنوعی متمرکز بود ولی امروزه به سبب مزایای بیشمار ایمپلنت ها این نوع از پروتز دندان کمتر استفاده می شود.

پروتز ثابت و متحرک دندان

سوالات متداول در مورد پروتز دندان

۱. مقایسه مزایا و معایب پروتز ها با ایمپلنت

دندان های مصنوعی تنها جایگزینی برای دندان های از دست رفته نیستند بلکه بافت لثه و استخوان ازدست رفته را نیز پوشش میدهند و ظاهری مناسب را ارائه میکنند. این مسئله خصوصا در افرادی که تحلیل زیادی در استخوان و لثه ها داشته اند، بسیار مهم است. در این افراد تنها با درمان ایمپلنت نمیتوان همه این بافتها را به نحو مطلوب بازسازی کرد.
نگهداری و تمیز کردن پروتز های متحرک راحت تر است و این برای کسانی که مشکل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را دارند یک مزیت است.
این پروتز ها سازگارترند و در صورت از دست دادن دندان های بیشتر میتوان با تغییرات جزیی در طراحی انها دندانهای جدید از دست رفته را نیز پوشش داد.
در نهایت این پروتز ها به طور کلی ارزانتر هستند.

۲. چگونه می‌توان ایمپلنت را با پروتز متحرک استفاده کرد

پروتز کامل متحرک، روی لثه را می پوشاند و همین مسئله باعث می شود که به خوبی در فک پایین ثابت نشود. این مسئله بیشتر علت ناراضی بودن افراد از این نوع پروتز است. چگونه می توان این نقص را جبران کرد؟ اگر دو ایمپلنت در دهان بیمار قرار بگیرد، می توان از آنها برای بهبود ثبات پروتز استفاده کرد. نتیجه این کار بالا رفتن اعتماد به نفس و راحت تر بودن بیمار است. زیرا با این کار فعالیت هایی مانند حرف زدن، غذا خوردن و حتی خندیدن ساده تر می شود. و در نتیجه موجب ایجاد احساس خوشایندی میشود که گویی پروتز دندان ان فرد قسمتی از خود فرد شده است.

هزینه پروتز دندان

هزینه پروتز تا حد زیادی به دندانپزشک معالج بستگی دارد. به طور کل هزینه اکثر خدمات دندانپزشکی بر دو اساس محاسبه می‌شود: ارزش مواد مصرفی و دستمزد دندانپزشک. در پروتزهای دندانی افزون بر این دو مورد دستمزد لابراتوار سازنده نیز به هزینه‌های تمام شده اضافه می‌شود. اگرچه پروتزها ارزانتر از ونیرها هستند، اما برخی دندانپزشکان هستند که هزینه‌ی زیادی بابت آن دریافت می‌کنند. بهتر است قبل از مراجعه به دندانپزشک، در مورد کیفیت و هزینه تحقیق کنید. علاوه بر این، بهتر است قبل از تصمیم گیری نظر یک متخصص را در مورد دندانپزشکان زیبایی و دندانپزشکان پروتز جویا شوید، به این دلیل که ممکن است نیاز واقعی شما متفاوت با چیزی باشد که تصور می‌کنید.

در مطب دندانپزشکی دکتر شیرین رحیمی شما علاوه بر اینکه خیالتان از کیفیت مواد مصرفی و پزشک متخصص راحت است، در خصوص هزینه پروتز دندان نیز با تخفیف ویژه و قیمت ارزان می‌توانید این خدمات را دریافت نمایید.

پیشنهاد می‌کنیم پیج اینستاگرام دکتر شیرین رحیمی را نیز دنبال نمایید.