توصیه های بعد از پروتز ثابت (روکش)

پروتز ثابت دندان به پروتزی گفته می‌شود که در دهان ثابت شده است و بیمار قادر به جابه جایی آن نیست. پروتز ثابت بسته به نوع درمان بر دندان یا ایمپلنت دندان متکی است. در ادامه توصیه های بعد از پروتز ثابت (روکش) را به شما خواهیم گفت.

از توصیه های کلی پس از پروتز ثابت این است که به طور کلی بعد از همه درمان‌های دندانپزشکی کمی ناراحتی بدلیل باز نگه داشتن دهان به مدت طولانی و نیز خشکی مخاط دهان ممکن است رخ بدهد. که این علائم موقتی هستند و عموما بدون نیاز به دارو و یا حداکثر با مسکن های معمول بهبود میابند.

مراقبت های بعد از پروتز ثابت (روکش)

اگر بتازگی روکش یا بریج دریافت کرده‌اید به موارد زیر توجه فرمایید:

تا ٣٠ دقیقه از جویدن هر نوع غذا با روکشی که بتازگی چسبانده شده خودداری کنید.

بعد از نیم ساعت جویدن ملایم با روکش ها بلامانع است ولی همچنان از جویدن غذاهای سفت و فشار آوردن به روکش خود تا ٢۴ ساعت جدا خودداری کنید تا سمانی که برای چسباندن روکش استفاده شده فرصت ستینگ کامل داشته باشد.

ممکن است بعد از روکش کردن دندان‌هایی که درمان ریشه (عصب کشی) نشده‌اند، مقداری حساسیت به سرما و گرما وجود داشته باشد، در این موارد جای نگرانی نیست و بعد از ٢-٣ هفته مدارا و عدم تحریک حرارتی شدید همه چیز به حالت نرمال بازخواهد گشت، در صورت وجود درد شدید یا حساسیت ملایم که بیشتر از ٣ هفته طول کشیده با ما تماس بگیرید.

مسواک زدن بعد از وعده‌های غذایی و خصوصا قبل از خواب و استفاده از دهانشویه‌های حاوی فلوراید هر شب بعد از مسواک به طولانی‌تر شدن عمر روکش شما و کاهش ریسک پوسیدگی ریشه زیر روکش کمک شایانی می‌کند.

در صورت امکان هر ۶-۴ ماه جهت چک آپ و معاینه و اطمینان از سلامت پروتز ثابت به ما مراجعه کنید، در صورتیکه پوسیدگی و مشکلی وجود داشته باشد این جلسات چک آپ منظم به ما کمک می‌کند با درمان بموقع قبل از وسیع شدن مشکل آنرا برطرف کنیم.

در صورت مشاهده موارد زیر در پروتز ثابت در سریع ترین زمان ممکن با ما تماس بگیرید:

  • احساس جابجایی یا لقی در روکش (ها)
  • حساسیت روکش ها در هنگام خوردن شیرینی
  • احساس طعم یا بوی غیر طبیعی از روکش(ها)
  • شکستگی یا پریدگی هر چند کوچک در روکش
  • حساسیت روکش ها به فشار

پیج اینستاگرام دکتر شیرین رحیمی را دنبال نمایید.